Fandi
Mengapa perlu ada perasaan sedih dan gembira?
Adakah gembira itu semuanya bahagia dan sedih itu derita?
Mengapa kita sedih dan gembira?

Dalam menyusuri denai kehidupan kita pasti tidak lari daripada berbicara tentang soal hati dan perasaan. Perasaan cinta, kasih dan sayang akan hadir di ruang hati kita tanpa dipinta. Hakikatnya apablia perasaan itu tersemai di hati maka akan tumbuh dan berkembanglah ianya.
Andai kita tidak punya konsep dan pegangan yang jelas tentang kehidupan pasti kita akan terumbang-ambing dilambung badai kehidupan ini dan pasti jua kita akan terdampar kesepian merintis nasib pada pencarian erti sebuah kebahagian.

Bahagia yang dicari adalah “nikmat dan rahmat” daripada Illahi. Sesungguhnya nikmat dan rahmat itu tidak pula diletakkanNya pada dahan yang rapuh dan mudah untuk digapai tanpa cabaran dan dugaan. Realiti kehidupan membuktikan bahawa sesuatu yang sukar dimiliki akan lebih bermakna dan dihargai… Maka tidak hairanlah jika kita perlu menempuhi pelbagai ujian dan cabaran dalam mengejar bahagia kehidupan,

Bukan perkara baru untuk difikir atau dibicarakan. Cuma mungkin kita berfikir dengan cara kita, bila gembira kita bicara tentang gembira dan bahagia. Bila sedih kita berbicara tentang luka dan kecewa.

Apa yang ingin saya kongsikan bersama di sini adalah pandangan tentang beberapa isu yang menjadi tema utama bagi kelompok remaja matang dan pertengahan usia yang pastinya sangat aktif dalam usaha membina kehidupan. Sering kita dengar tentang gosip dan konflik kehidupan. Misalnya keruntuhan ahlak dan moral, dendam cinta, keberantakan rumah tangga malah wujud permasalahan jenayah. Semua ini saya hubungkan dengan isu CINTA, KASIH dan SAYANG sebagai dasar bicara.

Fokus utama adalah soal CINTA dan kehidupan BAHAGIA.

Ramai yang berkata, indahnya dunia percintaan....saya juga tidak menafikan malah amat menyetujui hakikat itu. Tapi ramai juga yang menyatakan cinta itu buta...persoalannya pada tanggapan apa? Buta itu sebenarnya mungkin kerana cinta itu hadir pada setiap hati tanpa dipinta dan bukanlah butanya cinta kerana kita tidak dapat membezakan antara mimpi dan realiti. Di mana bahagianya bercinta? Pada saat kita romantis kita sering alpa kerana ketika itu kita meletakkan impian dan pengharapan terlalu tinggi “ideal” (bersifat sempurna). Bagi kita pasangan kita itulah yang sangat layak membahagiakan kita? Pernahkah kita memikirkan soal “tidak ada yang sempurna dan baik selain Allah” dan setiap insan pasti ada kekurangan dan kelemahan? Justeru kita lah yang buta dalam konsep ini kerana terbuai oleh desakan naluri “nafsu” tanpa memikirkan persoalan tadi dan bagaimana peranan kita dalam bercinta.....

.......bersambung......
0 Responses