Fandi
.......terkasima hati pada erti CINTA...!!!.


“Semalam telah lama pergi, namun memori tetap menggamit rasa menghiasi kamar hati di kala sepi....mungkin dulu sapaannya menjadi mimpi misteri, namun kini hadirnya bagai ilusi hati yang indah dan memberi makna untuk di zahirkan pada pengorbanan hakiki....melihat dunia sebagai dunia dan melihat bahagia adalah anugerah abadi.

Tidak kufahami erti hadirnya cinta, hadirnya bila dan bagaimana ia terjelma. Namun apa yang kurasa bila berjumpa terasa kaku dan lidah menjadi kelu, bila berjauhan terasa rindu, di saat ku ditinggal pergi sayu dan sepi bertali arus mengunjug hati....hanya airmata perawat luka...”

Inilah di antara “bicara keramat” mangsa korban cinta....

Pesanan dari seorang sahabat buat diriku., berpaksilah pada kebenaran diri pada apa yang kau cari dan pada apa yang kau mampu berikan.
Andai hari ini diri mu kecewa...kerana sebuah cinta...nikmatilah keindahan daripada kesedihan itu....layanilah kesedihan itu dengan ketabahan hati kerana ianya akan menjadi bukti pada diri siapa kita yang sebenarnya pada diri seniri, siapa kita di sisi insan lain dan siapa kita di sisi Tuhan Maha Yang Pengasih dan Penyayang...

Jangan biarkan diri kita terus musnah kerana duka yang sementara, kerana itu hanya bicara Tuhan buat kita tentang erti KESABARAN, KETULUSAN, KEJUJURAN dan KEIKHLASAN....

Bukan cuma kita yang kecundang.....lihatlah di luar sana, jarang sekali ada insan yang bahagia dengan cinta pertama. Malah cinta kedua, ketiga atau terus-terusan berduka jua ada...buktinya lagi terlalu banyak lagu duka tercipta,...maknaya banyak hati yang telah hancur kerana cinta. Lantaran persoalannya siapa dan di mana kita? Mengapa terus berduka....pada impian semalam?

Kita teramat kecewa bila meletakkan impian hidup bersama “perkahwinan” sebagai lambang kebahagian. Namun itu bukan suatu kepastian yang nyata andai kita abaikan soal peranan dan tanggungjawab kita ke arah itu. Malah kita juga perlu melihat halangan dan kekangan yang mungkin kita hadapi sebelum, semasa dan selepas impian itu terlaksana. Sekurang-kurangnya kita dapat mengawal diri agar meletakan cinta berdiri pada landasan sebenar “berpijak di bumi nyata”.

.......bersambung......
0 Responses